EN / NL

DISNEY

Walt Disney Company ontwikkelde een automatisch editing algoritme. Betekent dit dat editors in de toekomst overbodig worden?

Walt Disney Company is uitgeroepen tot het op één na meest innovatieve corporate bedrijf van 2015 in video (nu al!). Disney herkende een natuurlijke drang van mensen in het nemen van video’s wanneer ze bijvoorbeeld aanwezig zijn op een toffe locatie of een gaaf evenement. Of omdat mensen een beetje ‘zelf-geil’ zijn, waardoor ze zichzelf graag op film zetten tijdens bijvoorbeeld hun dagelijkse bezigheden of deelname aan gevaarlijke sportactiviteiten. Disney wilde iets met deze drang en camerabeelden doen. En ontwikkelde een algoritme dat een compilatie kan maken van verschillende sociale camera’s (denk aan smartphone camera’s of GoPro’s). Het resultaat is een intieme beleving tijdens het kijken van de video, waardoor het bijna lijkt alsof je daadwerkelijk aanwezig was bij de gebeurtenis. Een intense beleving.

Het leuke van deze uitvinding is dat mensen een gebeurtenis opnieuw kunnen ervaren. Zonder naar de ruwe drie-uur-durende film te kijken. Het algoritme creëert een samenvatting van de ruwe footage van één of meerdere sociale camera’s. De focuslijnen van de verschillende sociale camera’s worden met elkaar vergeleken. Zo bepaalt het algoritme welk aspect van de gebeurtenis het meest interessant is geweest om op film vast te leggen. Vervolgens kiest het de beste zoomfocus en  de meest interessante stukken in de footage. Van deze losse stukken film creëert het algoritme automatisch een nieuwe film. Zonder hulp van een editor. De visuele continuïteit van de video wordt bewaakt doordat het  algoritme rekening houdt met zogenaamde bioscoopregels. Zoals als het ontwijken van jump-cuts en de 180-graden regel. Hierdoor gaat de computer op een vergelijkbare manier te werk als een menselijke editor. Betekent dit dat menselijke editors overbodig worden?

De technologie staat nog in de kinderschoenen. Maar Disney verwacht dat some day de tool editors zal helpen met hun werk. Niet vervangen. Maar bijstaan waar nodig. Zo kan het algoritme nog lang niet de technische complexiteit evenaren als dat van een menselijke editor.

Klik op de volgende link om meer informatie te lezen over Disney’s automatisch editing algoritme: Disney Automatic Editing

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *