EN / NL

UNICITEIT VAN SOCIAL MEDIA

YouTube: OPGELET! Facebook is druk met het doorvoeren van “Mid-Rolls” in het midden van live-video uitzendingen. Mid-Rolls zijn advertenties die optioneel in video’s worden geplaatst, na 20 seconden. Ook Facebook gooit nu dus haar zinnen op video’s met daarin advertenties en begint daarmee steeds meer op YouTube te lijken. Het verschil tussen YouTube en Facebook wordt daardoor aanzienlijk kleiner. Niet alleen Facebook ondergaat een make-over. Ook Snapchat en Instagram proberen elkaar uit te spelen. Wat dacht je van de Insta-Stories die Instagram recent geleden heeft gelanceerd? Zo zijn er nog meer voorbeelden, maar als alle Social Media platformen tools van elkaar overnemen, zal de uniciteit van Social Media kanalen daaronder gaan lijden. Zal er op lange termijn überhaupt nog wel verschil te zien zijn tussen deze kanalen? Voor nu zie ik de bomen door het bos niet meer, dus tijd voor een inkijken!

Highlights

De afgelopen tijd wordt je onder gesneeuwd met nieuws over social media kanalen en alleen over nieuwe tools, nieuwe inzichten of juist tegenslagen. Je haalt niet meer uit elkaar welk nieuws nou bij welk kanaal hoort aangezien het veel van dezelfde koek is. De diversiteit van de kanalen lijkt te vervagen. Platformen nemen trends van elkaar over waardoor ze hun uniciteit kwijtraken. Je kunt jezelf hierbij gaan afvragen wat de toekomst van social media ons zal brengen als alles straks op hetzelfde neerkomt?

Het zal je niet verbazen, maar door deze ontwikkelingen gaan adverteerders zich steeds meer op Social Media Advertising richten. Social Media heeft een spurt gemaakt in haar groei als het gaat om adverteren. Er wordt verwacht dat er in 2018 adverteren via Social Media zal stijgen met 194%! (Places, 2017). Dit is een gouden kans voor Social platforms en halen daardoor alles uit de kast om adverteerders voor zich te winnen!

Aanpak

Facebook speelt het slim: Ze hebben expres niet gekozen voor advertenties aan het begin van een filmpje omdat dat een negatieve invloed op de kijkervaring zou hebben, aldus Mark Zuckerberg. Wel wordt Facebook hierdoor een nog grotere concurrentie partij van YouTube. Als jij een filmpje op het medium plaatst, krijg je de keuze al dan niet een advertentie te plaatsen. Daartegenover staat dan dat jij 55% van de opbrengst ontvangt. Wel moet dit filmpje interessant genoeg zijn om de aandacht van de kijker vast te houden èn het moet minstens 90 seconden duren. Op deze manier maakt Facebook het erg aantrekkelijk voor bedrijven om via hun Social Media Kanaal te adverteren.

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn, maar ook Instagram heeft een extra tool toegevoegd zo’n 5 maanden geleden: “Insta Stories”: Korte tijdelijke filmpjes die na een tijdbestek weer verdwijnen. Dit doet toch verdacht veel aan Snapchat denken aangezien precies dat hun handelsmerk is. Nu Instagram onder Facebook valt en Snapchat toentertijd het bod heeft afgeslagen, maakt Facebook toch maar even mooi een statement met deze tool naar Snapchat. Daarnaast was het nog maar de vraag of het zou werken aangezien Snapchat al goed op weg was. Niks was minder waar: Insta Stories groeide in een half jaar naar 130 miljoen dagelijkse gebruikers! Niet alleen die cijfers bevestigen het succes van deze tool, ook de cijfers die wijzen uit dat 1 op de 5 Insta Stories wordt beantwoord met een berichtje van de kijker. Steeds meer bedrijven maken gebruik van dit handigheidje want ieder Instagram gebruiker volgt minstens 1 merk. Door deze tool, trekt ook dit medium trekt adverteerders naar zich toe.

Facebook en Instagram zijn niet de enige voorbeelden, ook Snapchat is vaak in het nieuws. Cijfers wijzen uit dat het medium “Snapchat” binnen de kortste keren de top 5 van Social Media kanalen binnen zal dringen. (Social Media Cheat Sheet, 2017). Iedereen zal het inmiddels duidelijk zijn wat Snapchat inhoudt, namelijk: korte, tijdsgebonden filmpjes of foto’s die je naar vrienden kunt sturen en daarna verwijderd worden. Naast persoonlijke boodschappen te versturen, gaat Snapchat zich nu ook richten op bedrijven. Snap Inc. heeft namelijk nog geen maand geleden “Snapcode” gelanceerd voor bedrijven. Hierdoor wordt het makkelijker om content te delen. Het enige wat je moet doen is afbeelding, die lijkt op een QR-code, scannen en zo kun je binnen één klik een link openen. Deze tool bestaat al vanaf 2015, alleen is nu dus speciaal ontwikkeld om in advertenties te plaatsen.

New Features & Trends

Social Media platformen trekken steeds harder naar elkaar toe en veel zetten hun zinnen op het aantrekken van adverteerders. De Social Media Cheet Sheet (Newcom, 2017) kan dit bevestigen en geeft ons een kijkje in nieuwe ontwikkelingen en trends voor komend jaar. Wat opvalt is dat veel ontwikkelingen op elkaar lijken en dat inderdaad alle media kanalen steeds meer op elkaar gaan lijken. Ook nieuwe kanalen zullen zich proberen op te boxen tegen de grote jongens. Over het algemeen zal de diversiteit dus steeds meer afnemen. Facebook neemt “Instant Articles” over van YouTube, terwijl YouTube weer een app aan het ontwikkelen is waarop je een conversatie kunnen houden, aka Facebook. Instagram neemt het concept “Stories” over van Snapchat waardoor de platformen steeds meer op elkaar gaan lijken.

Toekomst

Verschillen vervagen en techniek blijft zich ontwikkelen. Snapchat komt om de hoek kijken en nieuwe cijfers laten zien dat het aantal gebruikers als bosjes groeit. Het aantal gebruikers zal blijven toenemen bij de top-5 media kanalen. (zie bron hieronder).

Het is wel duidelijk dat je als individu dan wel bedrijf, niet meer onder Social Media uit komt. Voor nu moet je voor jezelf bepalen welk medium jij het fijnst vindt om te gebruiken. Snapchat en Facebook maken het bedrijven nu heel makkelijk en dus aantrekkelijk om advertenties te plaatsen dus dat is voor nu een erg interessante ontwikkeling. Ik houd in ieder geval de ontwikkelingen goed in de gaten en ga met alle winden mee. Als ik dan de bomen door het bos niet meer zie, kan ik altijd nog schrappen. Wat de toekomst ons brengt? Tsja, we kunnen een voorspelling doen, maar je zal het nooit zeker weten. Afwachten dan maar!

Bronnen:

Adformatie. (2017, January 26). #lekkersociaal 04: Over statistieken voor Instagram Stories en een strengere Snapchat | Adformatie. Retrieved from http://www.adformatie.nl/blog/lekkersociaal-04-over-statistieken-voor-instagram-stories-en-een-strengere-snapchat

Dutch Cowboys. (2017, February 2). Social Media Cheat Sheet 2017 [Infographic]. Retrieved from http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/social-media-cheat-sheet-2017-infographic

Moerman, T. (2013, November 13). ‘Snapchat slaat Facebook-bod van 3 miljard af’ | NU – Het laatste nieuws het eerst op NU.nl. Retrieved from http://www.nu.nl/tech/3628111/snapchat-slaat-facebook-bod-van-3-miljard-af.html

Newcomb. (n.d.). Social media onderzoek 2017 – Newcom Research. Retrieved from http://www.newcom.nl/socialmedia2017

Persberg, S. (2017, January 9). Facebook to Test Mid-Roll Video Ads. The Wallstreet Journal.

Places. (n.d.). Adverteren op social media: de nieuwste cijfers. Retrieved from https://blog.places.nl/adverteren-op-social-media de-nieuwste-cijfers/

Polman, W. (2017, February 1). Snapchat lanceert Snapcodes voor bedrijven | Marketingfacts. Retrieved from http://www.marketingfacts.nl/berichten/snapchat-lanceert-snapcodes-voor-bedrijven

Vogel, C. (2017, January 9). Facebook test advertenties in video’s na 20 seconden

kijken. Adformatie. Retrieved from http://www.adformatie.nl/nieuws/facebook-test-advertentiesvideos-na-20-seconden-kijken

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One Reply to “UNICITEIT VAN SOCIAL MEDIA”

reacties1