EN / NL

STORYTELLING

“Storytelling”. Een woord waar je tegenwoordig niet aan kunt ontkomen. Niet zo gek, al eeuwenlang worden verhalen gebruikt om informatie over te brengen en te onthouden. Ook in marketingland heeft storytelling zijn succes bewezen: consumenten kunnen zich beter kunnen identificeren met een merk en de boodschap wordt sneller herkend en onthouden. En dat willen we natuurlijk allemaal!

Waarom storytelling?

Binnen marketing is storytelling een krachtig middel om de “why?”, “what?” en “how?” van een merk/bedrijf naar buiten te communiceren. Door het uiten van je identiteit in verhaalvorm kan de consument de boodschap in context plaatsen en er sneller betekenis aan geven.

Hoewel storytelling in reclamecampagnes niet nieuw is, is het niet zomaar een dingetje dat je even kunt toepassen. Wanneer je je reclame namelijk bouwt op een slecht verhaal, kan het juist een tegengestelde werking hebben op je merk. Maar hoe zet je dan een sterk verhaal neer dat mensen raakt? Shoq geeft je 5 tips!

1. Keep it real!

Eerlijkheid duurt het langst, en dat geldt ook wanneer je een reclamecampagne gaat maken. Storytelling is veel meer dan alleen een verhaaltje vertellen. Het is een manier om je kijkers geboeid te houden. Houd de boodschap daarom eerlijk en authentiek: wees consistent en houd je aan de belofte van je merk.

2. Laat zien wie je bent

Ieder bedrijf is gebouwd op hun eigen waarden en visie. Belangrijk dat die visie en waarden dan ook terug komen in je verhaal! Bij storytelling staat niet het product/bedrijf centraal, maar de persoonlijkheid en de drijfveren erachter. Dát zijn de factoren waarmee de klant zich kan identificeren.

3. Conflict is key

Het leven zit vol met conflicten. Wanneer je een verhaal vertelt rondom een persoon/product dat geen tegenslag ervaart, wekt dit alles, behalve sympathie op. De kijker kan zich moeilijk herkennen in een leven zonder conflict, waardoor het als niet-waarachtig overkomt. Daar gaat de geloofwaardigheid!

4. Breng het met emotie

Nee, je hoeft er geen dramafilm van te maken, maar een verhaal zonder emotie is weinig prikkelend. Of het nou humoristisch of aangrijpend is: geloof in de boodschap en het verhaal dat je wilt vertellen in je reclame, en zorg dat de tone-of-voice bij je identiteit past.

5. Kijk naar het geheel

Je kunt een prachtig verhaal hebben om te vertellen, maar als je het niet goed vertelt, komt het ook niet goed over. Besteed dus voldoende aandacht aan het totaalplaatje. Een goed scenario, script, beeld- en geluidskwaliteit en passende muziek of voice-over zijn nodig om het verhaal op de juiste manier te vertalen naar een goede reclame. Denk dus in detail na over de uitwerking van je campagne!

Budweiser snapt wat storytelling is, en creëerde in hun commercial ‘Lost Dog’ een verhaal over  twee beste buddies. Door goed gebruik te maken van emotie in hun verhaallijn brachten ze de boodschap over: echte vriendschap!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

One Reply to “STORYTELLING”

reacties1