EN / NL

MERKLOYALITEIT

Merkloyaliteit: uitstervend marketingideaal?

Merkloyaliteit en merkenbinding. De twee idealen van brandmanagers en marketeers. Maar in hoeverre zijn consumenten tegenwoordig nog echt trouw aan hun merk? Heeft het voor marketeers nog wel nut deze idealen na te streven?

Loyaliteit van de consument. Bestaat het nog? Met name in de FMCG sector en kledingindustrie lijkt dit steeds schaarser te worden. Er zijn regelmatig acties van verschillende merken voor hetzelfde product. En het aanbod is enorm gegroeid. Of het lijkt in ieder geval explosief gegroeid te zijn. Naast vele innovaties, komt deze groei mede doordat kleine merken en retailers gemakkelijker hun doelgroep kunnen bereiken door digitale en sociale media. Waar je eerst als consument deze kleinere merken alleen kon vinden door de stadssteegjes af te struinen, vind je ze nu vanuit je luie stoel online in hun eigen web shop of grotere retailshop.

Doordat het aanbod enorm is gegroeid en de concurrentie moordend is hebben consumenten meer keus. Waardoor hun loyaliteit kan afnemen. Over het algemeen zijn consumenten egoïstisch. Kijken alleen in hun eigen portemonnee. Of denken alleen aan hun eigen gezondheid. Zo kunnen ze zonder te blozen vreemdgaan wanneer er een leuk jurkje, T-shirt of scheergel in de aanbieding is of elders goedkoper wordt aangeboden.

Misschien moeten we niet meer spreken van merkloyaliteit. Maar is winkel-, of web shop-loyaliteit beter. Denk maar eens na. Vaak kies je eerst de winkel of de webshop waar je wilt winkelen. Daarna focus je jezelf op het type product. Dan de prijs. En vaak pas daarna op de kwaliteit en/of het merk. Van de grote massa zijn dit de filters in het aankoopproces voor FMCG producten of mode.In deze sectoren kopen/consumeren wat consumenten op dat moment willen. Waarom? Ze hebben geen idee. Gewoon. Omdat het op dat moment fijn is. Goedkoop is. Goed voelt. Dit in combinatie met het gegroeide online en offline aanbod maakt het dat consumenten minder merkentrouw zijn dan voorheen. Betekent dit dat je als marketeer dan niet meer moet streven om de twee idealen na te leven. Zeker niet. Maar wat dan wel?

Mensen associëren merken met heel veel dingen uit het dagelijks leven. Dit doen ze onbewust. Zorg dat je als merk integreert in de dagelijkse bezigheden van je doelgroep. Hoe? Door onderdeel te worden van bepaalde kaders. De vragen die je als marketeer moet stellen zijn: Met welke woorden/dingen/kleuren/emoties/belevingen wil ik geassocieerd  worden? En met welke word ik al geassocieerd? Kloppen deze associaties? Zijn ze up-to-date? En wat zijn de associaties van die associaties? Hoe staan die met elkaar in verband? Zo kom je erachter met welke woorden en triggers je jouw consument (onbewust) kan laten denken aan je merk. En kom je middenin het associatief netwerk van je doelgroep. Door ook gemakkelijk fysiek aanwezig te zijn, realiseer je herhaalaankopen en uiteindelijk merkloyaliteit.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *