EN / NL

MOBILE ADVERTISING

Budget vrijmaken

Facebook, Snapchat en Instagram doen het al; mobile advertising. Deze platformen zijn zo ingericht dat advertenties alleen zichtbaar zijn voor mobiel. Waarom? Omdat aankopen via mobiel blijven stijgen en de consument altijd en overal online is op dit device. Neem als voorbeeld Instagram waarbij sponsored content alleen zichtbaar is op je smartphone in tegenstelling tot de desktopversie waarbij dit niet het geval is.

Focus op video

Zo zet Facebook canvas in voor mobiel adverteren. Meer weten over de mogelijkheden van canvas? Lees het hier. Verder hebben we natuurlijk Snapchat en Instagram die sowieso de voorkeur geven aan mobiel. Het is dus niet vreemd om te denken dat social media marketeers in de toekomst de hele dag naar een smartphone scherm staren in plaats van laptop of pc. De apps (Snapchat, Instagram en Facebook) staan ook bekend om het verspreiden van videocontent. Het is daarom belangrijk om nog meer focus te leggen op het produceren van online (verticale) video content.

Zoals alle nieuwe advertentiemogelijkheden is het eerst even zoeken maar uiteindelijk gaat mobiel adverteren zorgen voor tijdsbesparing. Waar SEO en SEA erg tijdrovend zijn is mobiel adverteren een stuk efficiënter. Dit komt doordat je jouw content niet eindeloos hoeft te optimaliseren vanwege de algoritmes. Je kunt veel makkelijker targetten, omdat mobiel gekoppeld is aan een persoon. Hierdoor betaal je als adverteerder alleen wanneer er ook echt daadwerkelijk een contactmoment is geweest.

Duur? Niet als het effectief is.

Er wordt vaak snel gezegd dat een freelancer ‘te duur’ is. Dit is een kwestie van kwaliteit kiezen boven kwantiteit. Als iets in een keer goed wordt neergezet en zijn vruchten afwerpt is dit een stuk effectiever dan een vastgeroeste medewerker die steeds opnieuw vastloopt. Bovendien hoef je voor een freelancer geen laptop, telefoonabonnement en/of reiskosten te betalen. En je hoeft je ook niet druk te maken over arbeidsvoorwaarden, want het is in de meeste gevallen uurtje factuurtje.

“What you see is what you get.”

Een freelancer wilt zichzelf altijd bewijzen om goed neergezet te worden. In tegenstelling tot een medewerker die vast in dienst is en ook nog eens voor onbetaalde tijd waardoor hij/zij al binnen is. Een freelancer is continu aan zijn/haar portfolio aan het werken en wilt positieve aanbevelingen krijgen van een opdrachtgever. Bovendien is het ‘What you see is what you get’. Aangezien de ervaren freelancer een digitaal portfolio heeft die je kunt inzien.

Native alert!

Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie op de smartphone van je doelgroep niet als irritant wordt ervaren kun je gebruik maken van native advertising. Belangrijk hierbij is dat een advertentie juist een toegevoegde waarde moet bieden voor de gebruiker en het de usability niet mag belemmeren. Zorg er dus voor dat jouw advertentie een connectie heeft met de content op een webpagina. Je hebt het helemaal goed voor elkaar als jouw content geschreven wordt door het bedrijf achter de webpagina. Vormen van native advertising zijn; online advertorial, sponsored content, recommendation widget advertenties en SEA. Verder wil je er natuurlijk ook voor zorgen dat je pagina’s snel worden geladen door middel van AMP’s.

Is jouw doelgroep 65+? Dan is mobile advertising op dit moment wellicht minder interessant. Deze groep maakt het minst gebruik van de mogelijkheid tot online (mobiele) aankopen. Valt (een deel van) jouw doelgroep hierbuiten? Mis de boot dan niet en maak (meer) budget vrij voor mobile advertising voordat zij een aantrekkelijk aanbod op hun smartphone krijgen van jouw concurrent.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *