EN / NL

GENERATION Z

Generatie  Z  bepaalt;  een  uitdaging  voor  adverteerders.

De afgelopen jaren is de focus van marketeers op online video’s en social advertenties flink toegenomen. Zoals u in het vorige blog “Hoe uniek zijn social media kanalen nog?” heeft kunnen lezen, zal alleen al het adverteren op Facebook gaan groeien met 185%! Dit komt alleen al door de nieuwe generatie die eraan zit te komen: Generatie Z. Deze doelgroep is na 1992 geboren. Wereldwijd gaat dit om zo’n 2 miljard mensen. Een interessante doelgroep voor marketeers kun je wel zeggen, maar hoe moet je je als marketeer aanpassen op een doelgroep waarvan de mediaconsumptie volledig digitaal georiënteerd is, het gewend is om informatie zo snel mogelijk online op te zoeken en zo slim is om advertenties te vermijden? Deze generatie klikt gemiddeld 3 seconden eerder een advertentie weg dan voorgaande leeftijdsgroepen! (H. Schurink, 2016). Daarnaast zijn de mogelijkheden in de online wereld zo groot geworden dat sommige bedrijven niet meer weten waar ze het zoeken moeten, laat staan als deze ontwikkeling maar blijft toenemen met sneltreinvaart… In deze blog worden wat tips gegeven waar je als bedrijf op moet letten. Lees gauw verder!

Wie zijn ze?

Generatie Z (1992-heden) is opgegroeid in een on-demand wereld met oneindige keuzes. Niks is teveel gevraagd voor hen, ze kunnen alles vinden. Vragen als “Wat vindt deze generatie interessant?” en “Hoe staan zij tegenover reclames?” zijn een van de meest interessante dingen om te weten voor adverteerders. Kantar Millward Brown deed onderzoek onder 23.000 generatie Z’ers om achter deze vragen te komen. De studie AdReaction onthulde deze bevindingen. Zo kwam er uit het onderzoek dat de generatie bijvoorbeeld nog gekker zijn op muziek dan de generatie Millenials (1980-1992). Maar liefst 43% wilt altijd en overal toegang hebben tot muziek. Daarnaast zijn het “heavy users” van social media: ze winnen in de tijd die ze eraan besteden en in het aantal media dat ze gebruiken. In vergelijking met Generatie X (1956-1985) en Y (1982-2001) die de voorkeur geven over meer informatie over een merk, voelt Generatie Z zich meer aangetrokken tot advertenties die leiden tot co-creatie: een vorm van samenwerking waarbij de deelnemers invloed hebben op het proces en eindresultaat.

Mobile first

Generatie Z is de enige echte mobile-first generatie: Deze personen spenderen minimaal een uur per dag op hun smartphone. Ze geven voorkeur aan advertentie video’s die maximaal 10 seconden duren. Deze zijn prettig en ze worden net lang genoeg geprikkeld om door te kijken. Langer dan 10 seconden geeft al gauw irritatie. Muziek stimuleert hen de advertentie te kijken.

Reacties op reclame

Hoewel de media consumptie van Generatie Z volledig digitaal is, voelen ze nog steeds een aantrekkingskracht met de televisie en traditionele media. De helft van deze groep kijkt nog steeds 1 uur of meer, televisie per dag. Daarbij staan ze ook positiever tegenover buiten-, traditionele-. Radio- en bioscoopreclame dan tegenover digitale alternatieven. Echter is het wel zo dat deze groep uitgedaagd moet worden door advertenties. Dit gaat vaak gepaard met humor, muziek en beroemdheden. Ze zijn prikkelbaar door hen bepaalde opties te geven in een beslissingsproces waarmee ze een uitkomst mee kunnen voorspellen.

Deze kenmerken opzich geven geen garantie voor succes. Native advertising, sponsored lenses en sponsored filters worden meer gewaardeerd door Generatie Z dan vorige leeftijdsgroepen.

In een notendop:

  • Negeer traditionele media niet
  • Respecteer hun online ruimte; pre-rolls en advertenties die overgeslagen kunnen worden, hebben de voorkeur terwijl men heel vernietigend is over pop-up reclames waar men wordt opgelegd te kijken.
  • Creatieve aanpak maakt verschil; muziek, humor en beroemdheden maken Generatie Z ontvankelijker voor reclame.
  • Ontwerp doet ertoe; Generatie Z is extreem design-gericht. Men zal letten op esthetische kwaliteiten en hun oog zal vallen op nieuwe formats zoals Augmented Reality, Virtual Reality, Native Advertising en Sponsored Lenses/Filters.
  • Wees nog socialer; Niet alleen de tijd die ze erin steken is veel, maar vooral ook het aantal platformen waarop ze zich bevinden. Dit gaat vooral om Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat en YouTube.
  • Focus op Branded Content; Formats zoals branded events en de inzet van beroemdheden scoren wereldwijd allemaal hoger dan voorgaande generaties.

„Geen enkele generatie staat op zichzelf en Generatie Z is geen uitzondering. Hun opvoeding, verwachtingen en toegang tot technologie hebben echter een reeks houdingen en gedragingen gecreëerd die marketeers voor een uitdaging stellen. Alleen wanneer merken met dit alles rekening houden, zullen ze succesvol zijn in het bereiken van deze in toenemende mate kritische en snel groeiende groep consumenten,” concludeert Schurink.

Bronnen:

Brown, K. M. (2017, January). Ad Reaction. Retrieved from http://www.millwardbrown.com/adreaction/genxyz/netherlands/gen-x-y-and-z/the-generations

Cloutoday. (n.d.). Brand managers pas op: Generatie Z komt eraan! Retrieved from https://www.cloutoday.nl/onderzoek-market-research/3282-brand-managers-pas-op-generatie-z-komt-eraan

Dutch Cowboys. (2017, January 26). Generatie Z komt eraan: wat marketeers moeten weten. Retrieved from http://www.dutchcowboys.nl/marketing/generatie-z-komt-eraan-wat-marketeers-moeten-weten

Ricoh Nederland. (2015, October 5). Generatie Z; de meest uitdagende, sociale én onzekere groep op de arbeidsmarkt. Retrieved from http://www.ricoh.nl/over-ricoh/nieuws/2015/generatie-z-de-meest-uitdagende-sociale-en-onzekere-groep-op-de-arbeidsmarkt.aspx

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *