EN / NL

FREELANCERS

We hebben allemaal weleens behoefte aan een andere smaak. Toch? Vorige week was er een discussie gaande over de kwaliteiten van freelance copywriters. Hoewel we ons hier normaal altijd buiten houden, begon het nu toch wel te jeuken. Niet per se om partij te kiezen, maar als ingang om freelancers te bedanken. In deze blog bespreken we waarom freelancers voor ons van toegevoegde waarde zijn en waarom je ze niet te snel moet afschrijven of veroordelen.

De sleutel naar efficientie

Als reclamebureau en productiehuis ineen werken wij per campagne met andere freelancers. Omdat we hierdoor schaalbare projecten kunnen neerzetten en alle facetten optimaliseren. Zo vraagt iedere campagne om een andere aanpak met de daarbij behorende invalshoek. En elke freelancer heeft zijn/haar specialiteit die je als bouwstenen kunt inzetten om zo tot het juiste resultaat te komen.

Managen

Voorkomen dat werkzaamheden in verkeerde banen wordt geleid? Daar ben jij zelf verantwoordelijk voor of het nu een freelancer is of iemand in vaste dienst. Een goede briefing is het halve werk. Wij gebruiken zelf een vast template hiervoor en geven altijd gelegenheid tot vragen en dat werpt zijn vruchten af. Om het proces goed te bewaken is het van belang regelmatig een meeting in te plannen.

Duur? Niet als het effectief is.

Er wordt vaak snel gezegd dat een freelancer ‘te duur’ is. Dit is een kwestie van kwaliteit kiezen boven kwantiteit. Als iets in een keer goed wordt neergezet en zijn vruchten afwerpt is dit een stuk effectiever dan een vastgeroeste medewerker die steeds opnieuw vastloopt. Bovendien hoef je voor een freelancer geen laptop, telefoonabonnement en/of reiskosten te betalen. En je hoeft je ook niet druk te maken over arbeidsvoorwaarden, want het is in de meeste gevallen uurtje factuurtje.

“What you see is what you get.”

Een freelancer wilt zichzelf altijd bewijzen om goed neergezet te worden. In tegenstelling tot een medewerker die vast in dienst is en ook nog eens voor onbetaalde tijd waardoor hij/zij al binnen is. Een freelancer is continu aan zijn/haar portfolio aan het werken en wilt positieve aanbevelingen krijgen van een opdrachtgever. Bovendien is het ‘What you see is what you get’. Aangezien de ervaren freelancer een digitaal portfolio heeft die je kunt inzien.

Flexibel

Freelancers passen zich gemakkelijk aan, omdat ze gewend zijn steeds voor een andere opdrachtgever te werken. Soms loop je vast op een bepaald onderwerp en een freelancer kan dan een frisse blik werpen en heeft een schone lei om mee te beginnen. Freelancers zijn erg flexibel doordat ze meestal geen 9 tot 5 mentaliteit hebben.

Tot slot is het ook nog eens PR voor jouw bureau en is het de ideale manier om je netwerk te vergroten. Kortom; wij zien juist de voordelen in van freelancers en werken graag met ze samen, omdat het tot nu toe altijd voor mooie campagnes heeft gezorgd. Maar onze vaste medewerkers zijn uiteraard ook van groot belang om onze freelancers aan te sturen, te begeleiden en te controleren.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *